امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 112
  پرینتخانه » آخرین اخبار, بین الملل, سیاسی, ویژه تاریخ انتشار : ۰۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱ | ارسال توسط :

هاشمی‌طباء: کار ممیزی و انتظامی در کنار کار فرهنگی مورد نیاز است

سردار شیرازی با بیان اینکه در عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا با تدبیر رهبر انقلاب مرکز راهبردی فرهنگی ایجاد می شود، گفت: اثرگذاری کار فرهنگی مورد تاکید رهبر انقلاب است.
هاشمی‌طباء: کار ممیزی و انتظامی در کنار کار فرهنگی مورد نیاز است

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، سیدمصطفی هاشمی‌طباء کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه رادیویی چهره به چهره در رادیو معارف درباره سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و تحقق اهداف پیش‌بینی شده آن، یادآور شد: سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ مهمترین سند بالادستی نظام اسلامی است و همه دولت‌ها موظف به انجام برنامه‌های پیش‌بینی شده در آن هستند.

وی با اشاره به بخش‌هایی از این سند در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی، یادآور شد: سند چشم‌انداز در زمینه آموزش و پرورش و آموزش عالی جایگاه‌هایی را در نظر گرفته که این جایگاه برای آموزش و پرورش یکم و برای آموزش عالی دوم منطقه است. به نظر بنده مجموعه نظام اجرایی کشور نتوانسته اهداف سند را در همه زمینه‌ها تا سال ۱۴۰۴ فراهم کند که از جمله آنها آموزش و پرورش است.

هاشمی‌طباء ادامه داد: اگر خود باوری و رساندن ستوه مختلف علی‌الخصوص در بخش‌های آموزشی منطبق بر مسائل جاری کشور باشد، از تحقق این سند می‌توان امیدوارتر بود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در زمینه آموزش فعال است، اما در زمینه پرورش دچار کم تحرکی شده، گفت: بیشتر مسائل آموزش و پرورش در کشور ما حول مسئله معیشت معلمان می‌گردد و بحث پژوهش و تربیت در آن مورد غفلت قرار گرفته است. هر چند مسئله معیشت معلمین هم مهم است، اما نباید از بعد تربیت نیز غافل ماند.

وی با تجربه خود در سازمان تربیت بدنی اشاره کرد و افزود: بنده معتقد بودم اگر در مدارس مان برای تدریس دانش‌آموزان معلمان برجسته تربیت بدنی داشته باشیم، دانش‌آموزان خود به خود جذب این مسئله شده و انگیزه‌های تربیت بدنی در آنها شکوفا می‌شود. در حوزه تربیت نیز معتقدم نقش معلمین در این زمینه مهم است و باید به گونه‌ای شود که مسائلی مانند تربیت و به خصوص تربیت دینی انگیزه‌های انقلابی و اعتقادی ملکه ذهن جوانان و نوجوانان شود.

هاشمی‌طباء در ادامه این گفتگوی رادیویی درباره برنامه‌هایش برای تقویت و اثربخشی شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: اصولا از ترکیب شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌توان این انتظار را داشت که در زمینه فرهنگ حرکت فرهنگی جامع داشته باشد. وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی عبارت است از افراد مختلف القدرت و مختلف البیان نمی‌توان انتظار داشت این شورا شکل واقعی به خود برای رفع مشکلات فرهنگی را بگیرد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه اکثر افراد حاضر در این شورا افرادی سیاسی و دارای مسئولیت در بخش‌های سیاسی کشور هستند، ادامه داد: مسئولان فرهنگی کمتر در این شورا جا دارند، قطعا هر انسانی در مقابل رئیس‌جمهور، رئیس قوه مقننه یا رئیس قوه قضائیه قرار گیرد نمی‌تواند حرف بزند، لذا لزوما باید ترکیب شورا فرهنگی شود و افراد فرهنگی فرهیخته عضو آن شوند. قطعا کسی که رئیس‌جمهور است وقت آن را ندارد درباره مسائل فرهنگی کشور بی‌اندیشد زیرا درگیر مسائل اجرایی است.

وی درباره برنامه‌هایش برای حوزه‌های علمیه گفت: حوزه‌های علمیه باید چراغ راه جامعه و دولت‌ها باشند و دست‌آوردهای خود را در اختیار دولت‌ها قرار دهند.

هاشمی‌طباء افزود: دولت‌ها صلاحیت این را ندارند تا درباره مسائل آنها تصمیم بگیرند، زیرا حوزه‌های علمیه از ابتدا مستقل و قائم به ذات بوده‌اند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: باید از دست‌آوردهای حوزه‌های علمیه نظیر برنامه‌های اجرایی آنها به خصوص در مسائل اجتماعی و فرهنگی کمک گرفت. به این معنی که آنها با رصد مسائل اجتماعی و فرهنگی و تمرکز بر مشکلات این بخش برنامهها و راه‌کارهایی را به دولت‌ها ارائه دهند هر چند دولت‌ها موظفند به آنها کمک مادی کنند. اما فرایند کار باید به دست خود آنها ادامه یابد.

وی درباره برنامه‌های در مقابل تهدیدات فضای مجازی یادآور شد: کار ممیزی و انتظامی در همه زمینه‌ها در کنار کار فرهنگی مورد نیاز است. فضای مجازی از جمله فضاهایی است که باید به دقت مورد رصد و توجه قرار گیرد.

هاشمی‌طباء با بیان اینکه فضای مجازی وقت انسان‌ها را تلف می‌کند و در بسیاری از اوقات باعث می‌شود انسان‌ها وقت خود را در آن هدر دهند، گفت: برای کم کردن آسیب‌های این فضا باید راه کارهایی در نظر گرفت از جمله اینکه فضای مجازی داخل را فعال کرد، به شکلی که با جذاب کردن آنها و در اختیار داشتن اطلاعات دقیق اجتماعی جایگاه خود را به عنوان یک پایگاه خبری مطمئن در نزد مردم محکم کنند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به آسیب‌های این فضا به خصوص برای کودکان و نوجوانان خاطر نشان کرد: باید ابزارهای کنترلی و انتظامی را برای این فضا در کشور فراهم کرد، به شکلی که کشورهای دیگر نیز فضایی را برای کنترل آن در نظر گرفتند، مثلا در ژاپن با ایجاد سیم‌کارتهایی مخصوص نوجوانان و کودکان آنها را در برابر این فضا کنترل و محدود کردند. لذا کار فرهنگی، کنترلی و انتظامی هر دو در فضای مجازی مورد نیاز است.

وی درباره برنامه‌هایش در خصوص دانشگاه اسلامی گفت: در دانشگاه اسلامی هم اساتید فرهیخته و اسلامی و مسلمان هستند و هم دانشجویان در چنین فضایی فعالیت می‌کنند. اینگونه نیست که اسم دانشگاه هم اسلامی باشد، بلکه هویت دانشگاه باید در این راستا قرار گیرد.

هاشمی‌طباء با بیان اینکه دانشگاه مرکز علم اندوزی و محدودیتی در این خصوص نباید داشته باشد گفت: نمی توان دور برخی علوم را خط قرمز کشید و بگوییم آنها علوم اسلامی نیستند و نباید به آن توجه کرد. بلکه دانشگاهی اسلامی است که همه علوم در آن مورد توجه قرار گیرند و به عنوان مرکز علم به دنبال تحلیل های دقیق علمی باشند نه تحلیل‌های جهت دار.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: بر خلاف آنچه که برخی معتقدند اساتید غیر مسلمان نیز می‌توانند در تدریس برخی دروس در دانشگاه اسلامی حضور داشته باشند زیرا هدف این دانشگاه معرفی دقیق اسلام و پاسخ گویی به شبهه‌هایی است که تنها دانشگاه می‌تواند به آن پاسخ دهد.

وی درباره وحدت حوزه و دانشگاه نیز گفت: وحدت حوزه و دانشگاه یعنی این که آنها در سرنوشت انسان وحدت داشته باشند. حوزه بیشتر به مسائل و ابعاد دینی و دانشگاه به شکل عام‌تر در حوزه‌های فرهنگی و علمی نسبت به مشترکات انسان توجه می‌کند.

هاشمی‌طباء درباره برنامه‌هایش برای هنر اسلامی وانقلابی با تعریفی از هنر گفت: هنر تبلور اراده انسان در بیان است، بنده پیش از انقلاب در زمینه عکاسی فعالیت‌هایی را داشتم لذا از هنر دور نیستم، معتقدم برخورد ما با هنرمندان باید ظریف‌تر باشد و آنها را بهتر درک کنیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه هنرمندان عمدتا در کشور ما آزرده خاطر هستند, گفت: این به این دلیل است که ما درک درستی از هنرمند نداریم، لذا نمی‌توانیم آنها را به خوبی درک کنیم.

وی درباره هنر انقلابی نیز گفت: هنر انقلابی یعنی این که بتوانیم از ابزارهای هنر به محتوای هنر انقلابی برسیم. هنر انقلابی باید اغلب از درون هنرمند بجوشد و اینگونه نیست که ما تنها محتوا را انقلابی کنیم و از هنرمند بخواهیم آن را پیاده کند، بلکه باید این جوشش از درون خود هنرمند با تربیت دینی به عنوان مناسک دینی جوشش داشته باشد. اما متاسفانه در کشور ما چندان به جوهره دینی توجه نمی‌شود.

هاشمی‌طباء درباره برنامه‌هایش برای استحکام بنیان خانواده در ایران گفت: بنده معتقدم مسئله ازدواج در کشور ما بیشتر دچار درد فرهنگی است، اینگونه نیست که دولت‌ها با دادن وام، تهیه مسکن بتواند کانون خانواده را تقویت کنند. کشور ما در این حوزه دچار درد فرهنگی است و باید با کنش‌ها و رفتارهای فرهنگی آن را درمان کرد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به شعارهای برخی از کاندیداها در زمینه رفع موانع ازدواج گفت: برخی از کاندیداها در بیان وعده های خود ژست اپوزوسیونی می‌گیرند و سخنانی مطرح می‌کنند که علیه نظام جمهوری اسلامی است. مانند کسی که در واشنگتن و خارج از ایران نشسته و اظهاراتی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کند، اما من معتقدم دولت در این خصوص به جز برخی حمایت‌ها نمی‌تواند اقداماتی را صورت دهد لذا برای حل این مشکل به حرکت فرهنگی نیازمندیم.

وی ایجاد زمینه‌هایی برای ازدواج سهل وآسان را از جمله برنامه‌های فرهنگی دانست و گفت: باید زمینه ازدواج‌های آسان و به دور از تشریفات در کشور فراهم شود، زیرا هرچه تشریفات بیشتر شود فرصت و زمان ازدواج جوانان بیشتر به عقب می‌رود.

هاشمی‌طباء درباره استفاه از پژوهش‌های کشور برای رفع مسائل اجتماعی و فرهنگی گفت: معتقدم پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌های کشور به عنوان یک چهاردیواری تنها به انجام کارهای اداری خود می‌پردازند زیرا جامعه و دولت از آنها برای حل مشکلات استفاده نکرده است. مشکل پژوهش در کشور ما این است که به آن بها داده نمی‌شود و به دنبال حل مسائل از طریق آن نیستیم. لذا باید کمک کنیم تا پژوهشکده‌ها با انجام پژوهش‌های کاربردی به بتن جامعه نزدیک‌تر شود و از آنها در راستای حل مشکلات بهره گرفت.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درباره مشکلات بانکداری اسلامی گفت: بنده معتقدم بانکداری پدیده جدیدی در اسلام بوده و در صدر اسلام وجود نداشته است.

نویسنده : علی صادقی | منبع خبر : خبرگذاری فارس
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.