تأکید سازمان جهانی غذا بر عدالت در برخورداری از غذا و آب سالم است

به گزارش پایگاه خبری اعتدال آنلاین حمید شیرازیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه چهاردهم اکتبر مصادف با بیست‌وچهارم مهرماه توسط سازمان جهانی فائو به نام روز جهانی غذا نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: این مناسبت هر سال در سالروز تأسیس سازمان جهانی فائو در تمام کشورهای جهان گرامی داشته می‌شود. وی با […]

به گزارش پایگاه خبری اعتدال آنلاین

حمید شیرازیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه چهاردهم اکتبر مصادف با بیست‌وچهارم مهرماه توسط سازمان جهانی فائو به نام روز جهانی غذا نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: این مناسبت هر سال در سالروز تأسیس سازمان جهانی فائو در تمام کشورهای جهان گرامی داشته می‌شود.

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی غذا، افزود: با توجه به اهمیت روزافزون آب به عنوان منبع حیات، امسال شعار روز جهانی غذا تحت عنوان «آب غذا است، آب زندگی است» در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره نظارت بر صادرات و واردات مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در این روز سازمان بین‌المللی مرتبط برای برقرار روابط کشاورزی تولید غذا، محافظت از محیط‌زیست و زمینه‌سازی برای پیشگیری از فقر و گرسنگی تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: تأکید سازمان جهانی غذا بر عدالت در برخورداری از غذا و آب سالم است و با توجه به بحران آبی که در بیشتر نقاط دنیا وجود دارد، شعار سال مبنی بر اصلاح الگوی مصرف انتخاب شده است.

شیرازیان خاطرنشان کرد: هر سال هم‌زمان با روز جهانی غذا، برنامه‌های مختلفی توسط معاونت‌های غذا و دارو در سراسر کشور برگزار می‌شود و به همین منظور امسال برنامه آموزشی متنوعی مانند صبحانه سالم، آشنایی با غذای سالم، آموزش و اطلاع‌رسانی برگزار و انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف سازمان جهانی فائو از بزرگداشت روز جهانی غذا، اصلاح الگوی مصرف است، گفت: به همین منظور برای برخورداری از غذای سالم لازم است که مصرف چربی‌ها، نمک، قند و شکر را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

رئیس اداره نظارت بر صادرات و صادرات مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه زمانی که تعادل دریافت و مصرف مواد غذایی فرد دچار اختلال شود، او دچار سوءتغذیه خواهد شد، اظهار کرد: سوءتغذیه وضعیتی است که در نتیجه کمبود یا مصرف بیش از حد مواد مغذی ایجاد می‌شود.

شیرازیان اضافه کرد: برای بهره‌مندی از غذای سالم و پیشگیری از سوءتغذیه لازم است فرد از تمام شش گروه غذایی که شامل حبوبات، غلات، سبزی و صیفی‌جات، پروتئین و حبوبات، لبنیات و چربی بهره‌مند شود.

وی با بیان اینکه غذا سالم باید نیازهای انسان را تأمین کند و به بدن آسیب نزند، اظهار کرد: انتخاب مواد غذایی موردنیاز بدن که سبب بیماری نشود، تأثیر به سزایی بر تحقق هدف سازمان جهانی فائو مبنی بر غذاخوردن آگاهانه دارد.

رئیس اداره نظارت بر صادرات و صادرات مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به بهداشت غذا، گفت: انتخاب مواد غذایی سالم، رعایت مسائل بهداشت در طول تهیه و پخت، نگهداری صحیح مواد غذایی تأثیر به سزایی بر بهداشت غذایی دارد و لازم است افراد مصرف مواد غذایی مضر و آسیب‌زا مانند چرب‌ها، فست‌فودها، پفک و چیپس را کاهش دهند.