نقش مردم در رشد اقتصاد به روایت عضو هیئت رئیسه مجلس

به گزارش پایگاه خبری اعتدال آنلاین به گزارش همشهری آنلاین، مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و منتخب مردم اهواز در مجلس دوازدهم در یادداشتی برای همشهری درباره شعار سال نوشت: هر زمان در انجام کارها، مردم را مورد مشورت و مشارکت قرار دادیم، نتایج خوب و قابل قبولی به دست آمده است. […]

به گزارش پایگاه خبری اعتدال آنلاین

به گزارش همشهری آنلاین، مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و منتخب مردم اهواز در مجلس دوازدهم در یادداشتی برای همشهری درباره شعار سال نوشت:

هر زمان در انجام کارها، مردم را مورد مشورت و مشارکت قرار دادیم، نتایج خوب و قابل قبولی به دست آمده است. درحال حاضر تصور می‌شود اقتصاد کشور به دست دولت و بخش خصوصی اداره می شود. اما اگر به جمعیت حدود ۸۵ میلیونی ایران نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد بیش از ۸۰ درصد کسب و کارها در اختیار مردم است. اما متاسفانه گاهی دولت‌ها با تمامیت خواهی برای بخش خصوصی واقعی محدودیت ایجاد میکنند و تبدیل به رقیبی برای آنان می‌شوند. رهبر معظم انقلاب حدود سی سال است برای سال جدید نامگذاری می‌کنند و بیش از یک دهه است، نام گذاری سال‌ها را با محوریت اقتصاد انجام می‌دهند. امروز میتوان نتیجه ژرف نگری رهبر انقلاب را به خوبی مشاهده کرد. یعنی اگر همان ده سال پیش، به رهنمودهای حضرت آقا درباره ریشه‌های اقتصاد کشور و نقش مردم در آن توجه می‌شد، قطعا امروز اقتصاد کشور در وضعیت بهتری قرار می‌گرفت.

متاسفانه در دهه گذشته و به دلیل بی توجهی دولت‌های قبل به نقش مردم در اقتصاد، رشد تورم در کشور افزایش چشم گیری داشته است. بنابراین رهبر معظم انقلاب دقیقا همان چیزی که مورد غفلت مجلس ها و دولت ها قرار گرفته بود را به عنوان شعار امسال انتخاب کردند، یعنی جهش تولید با مشارکت مردم. چرا که وقتی مردم و بخش خصوصی واقعی در اقتصاد مشارکت داده میشود، چند مزیت به همراه خود به همراه خواهد داشت. کاهش هزینه‌ها در انجام پروژه های اقتصادی، افزایش در ارزش افزوده، افزایش سرعت و کیفیت در امور اقتصادی از جمله مهم ترین آثار شرکت مردم در اقتصاد خواهد بود. متاسفانه بخش‌های دولتی آن طور که باید منفعت مردم در اقتصاد را در نظر نمیگیرند و به همین دلیل هیچوقت به اندازه مردم جامعه نسبت به پروژه‌های اقتصادی و منافع آن دلسوز نیستند.

در مجلس یازدهم تا حد خوبی تلاش شد زیرساخت‌های حضور مردم در اقتصاد فراهم شود. تسهیل در مجوزهای کسب و کار، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، پرداخت تسهیلات کم بهره برای مشاغل اقتصادی و شفافیت در تراکنش‌ها از جمله این اقدامات بوده است.یکی از موضوعات بسیار مهمی که درآمد کشور را از فروش حامل های انرژی بی نیاز و یا به حداقل می‌رساند، مالیات است. اما نباید به این شکل باشد که از مردم، تولیدکننده‌ها و یا کارگران مالیات اخذ شود. بلکه این مالیات باید از سوداگران حوزه‌های اقتصادی گرفته شود. مجلس یازدهم نیز تلاش کرد تا مردم عادی و کسانی که به مردمی شدن اقتصاد کمک میکنند را مورد اخذ مالیات قرار ندهد. بنگاه داری بانک ها از جمله دیگر موضوعاتی بود که مورد تاکید رهبر انقلاب قرار گرفته است. فعالیت بانک‌ها در بنگاه داری مختص به بازار مسکن نبوده و بسیاری از پاساژها و اماکن تجاری نیز توسط بانک‌ها خلق شده‌اند، عملاً بانک توانسته به یک قدرت اقتصادی تبدیل شود. از سوی دیگر یکی از مشکلات اقتصاد ایران بسته بودن است و عملاً بانک‌ها با ایجاد شرکت‌های متعدد زیرمجموعه بر بار دولتی بودن اقتصاد ایران افزوده‌اند و باعث شدند تولید معنای واقعی خود را از دست بدهد. بخش خصوصی امروز مشکل رقابت با بخش اقتصاد دولتی دارد زیرا با ابر شرکت‌های خصولتی باید رقابت کند که به بانک‌ها متصل هستند. این اتصال به منزله ورود جریان پول به این بخش‌ها است که عملاً رقابت را از بخش خصوصی می‌گیرد. ناگفته نماند بخش خصولتی کارایی بخش خصوصی فعال را از دست خواهد داد و به همین علت است که اقتصاد ایران در سال‌های اخیر از عدم بهره وری به شدت رنج می‌برد.